info@basisbegrip.nl

Blog

Versterk je basisaanpak en mindset, voorkom stress en blijf functioneren met plezier

Versterk je basisaanpak en mindset, voorkom stress en blijf functioneren met plezier BasisBegrip Zoals jullie weten geef ik vanuit BasisBegrip coaching, kennis en advies, voornamelijk aan diegene die voor kinderen zorgen of met ze werken. Ouders, professionals en organisaties kunnen zodoende het beste uit zichzelf te halen in de aanpak van lastige situaties. Dit kan…
Read more

Stel een helder doel, maar werk er flexibel naar toe

Stel een helder doel, maar werk er flexibel naar toe Duidelijk doel, flexibel proces Als je iets moet ontwikkelen of een plan moet gaan uitvoeren, dan is het hebben van een helder doel heel handig. Wat moet het worden, wanneer moet het gebeuren en waarom doe je het eigenlijk? Vervolgens kun je gaan nadenken over…
Read more

Loopt de communicatie niet? Neem afstand.

Loopt de communicatie niet? Neem afstand. Communicatie loopt niet altijd even lekker In werksituaties gebeurt het soms dat de communicatie, interactie of samenwerking met iemand niet lekker loopt. Dat kan door tegenstrijdige belangen, andere manieren van aanpak, verschillende doelen, concurrentie, uiteenlopende meningen. Maar vaak is dit niet het enige. Als het niet loopt of er…
Read more

Gedachten doen we onszelf aan en hebben we zelf controle over

Gedachten doen we onszelf aan Gedachten als de waarheid? De afgelopen tijd werd ik weer eens geconfronteerd met het fenomeen ‘gedachten’. Niet ‘feitelijke waarnemingen’, maar gedachten, oordelen, ideeën, aannames in je hoofd die je kan hebben over een persoon of situatie. Ze kunnen vaak zo alles bepalend zijn voor hoe je je voelt en hoe…
Read more

Stop stress en piekeren door bij de feiten te blijven

Stop stress en piekeren door bij de feiten te blijven Te veel doordenken De oorzaak van piekeren, stress en drukte in ons hoofd ligt vaak in ons zelf. Omdat we te veel en te ver doordenken. “Ja maar wat als ik het ene doe, dan gebeurt vast het andere.” “Ze zei dit, maar ze bedoelde vast…
Read more

Communicatie tip voor een goede samenwerking: bespreek onduidelijkheden snel

Communicatie tip voor een goede samenwerking: bespreek onduidelijkheden snel Als je samen moet werken met anderen kunnen er natuurlijk onduidelijkheden of irritaties ontstaan. We zijn allemaal mensen en allemaal anders. In de ‘irritatie-stand’ Als je irritaties voelt of het niet helemaal snapt waarom een ander iets doet op een bepaalde manier, dan voel je je…
Read more

Stel jezelf de juiste vragen om het leuk te houden op het werk

Stel jezelf de juiste vragen voor de nodige zelfkennis en houd het leuk op het werk Ken jezelf Zelfkennis is belangrijk, zeker om plezier in het werk te houden. Weten wat je krachten en je minder sterke kanten zijn. Het punt is namelijk dat je niet alles hoeft te kunnen. Iedereen is anders, met andere…
Read more

Een geslaagde samenwerking door concrete afspraken

Een geslaagde samenwerking door concrete afspraken De hele dag door samenwerken Eigenlijk hebben we de hele dag door te maken met samenwerkingen, als je er goed over nadenkt. Op het werk is dat meestal duidelijk. Er zijn opdrachten die je samen moet doen of er bestaan allerlei werkgroepen. Maar ook privé krijg je dingen gedaan…
Read more

Doe niet te moeilijk bij ‘lastig’ lijkende gespreksvoering

Doe niet te moeilijk bij ‘lastig’ lijkende gespreksvoering Maak een gesprek niet zo moeilijk Gespreksvoering kan lastig lijken. We moeten allemaal weleens van die gesprekken voeren waar je een beetje tegenop ziet. Dat kan privé zijn of voor het werk. Maar ik zie vaak om me heen gebeuren dat het ook nog eens veel moeilijker…
Read more