Bathmen
info@basisbegrip.com

Probleem? Terug naar de Basis geeft Begrip voor een sterke aanpak

Coaching voor helderheid en grip bij dilemma’s en stress

Probleem? Terug naar de Basis geeft Begrip voor een sterke aanpak

Snelle acties
Soms heb je een probleem of bevind je je in een lastige situatie waar je vanaf wilt. Of een bepaalde manier van werken lijkt toch niet zo goed en je wilt dit verbeteren. Dan zijn we vaak geneigd om heel snel een mogelijke oplossing, een verandering of nieuw beleid door te voeren. Snelle acties kunnen zeker helemaal prima zijn en soms natuurlijk ook echt nodig. Daarnaast is het is heel menselijk om, soms in een soort paniek, onmiddellijk een sprong te maken naar een soort eindstation of einddoel welke beter zou kunnen zijn.
Maar over het algemeen kan het echt handiger en efficiënter zijn om niet te gehaast te werk te gaan en eerst te bedenken of de oplossing echt wel ‘past’ bij het probleem of de situatie. Of dat het nieuwe beleid wel echt zoveel verbetering geeft.

Foutmelding
Hiervoor moet je eigenlijk volledig op de hoogte zijn van het probleem, de lastige situatie of de ongewenste manier van werken, met name van het ontstaan ervan. Klein praktisch voorbeeldje: we hadden een computer-probleem en we gingen direct aan de slag met het proberen te herstellen van de gevolgen. Alleen na een aantal uren (en de neiging om met het ding te gaan gooien) was dat nog steeds niet gelukt. Totdat we bedachten dat het handig zou kunnen zijn om eigenlijk het probleem opnieuw te laten ontstaan, zodat de foutmelding weer tevoorschijn kwam. Om vervolgens alles proberen te snappen wat er in de foutmelding stond. Daarmee ontdekte we waar de oorzaak lag, konden we ons ‘oplossend-vermogen’ erop loslaten en het probleem vanaf de basis aanpakken.

Analyseren
Dus mocht je de tijd hebben of als het oplossen toch niet lukt, ga dan even rustig terug naar de basis van het probleem of de situatie voordat je iets gaat doen. Probeer te analyseren hoe en waarom het is ontstaan. Kijk terug naar wat er nu precies gebeurde bij de start, maar ook een stukje daarvoor zodat je de aanloop begrijpt. Snap je dat helemaal? Nee? Zoek dan naar antwoorden, denk logisch na over wat je nog niet weet, vind het ontbrekende puzzelstukje en bouw daarna weer op.
Overigens moet je wel oppassen dat je op een gegeven moment wel echt uit die analyse fase komt en niet blijft hangen in “had ik maar”, “waarom heb je dat nu gedaan” of “kon het maar teruggedraaid worden”. “Achteraf kun je een koe in de kont kijken”, zeggen ze in het oosten des lands weleens. Als je daar te veel energie in blijft steken, dan kun je dat niet steken in het vinden van de oplossing. En daar is het analyseren voor bedoeld, om de meest passende en logische oplossing te vinden met de meeste kans op succes.

Succes met het logisch oplossen! Groet Sandra

Hulp nodig om het logische overzicht te bewaren tijdens het oplossen? Dat kan zeker, kijk op www.basisbegrip.nl