Bathmen
info@basisbegrip.com

Ergens goed in zijn is geen reden om het te blijven doen.

Coaching voor helderheid en grip bij dilemma’s en stress

Ergens goed in zijn is geen reden om het te blijven doen.

Je bent goed
Als je ergens goed in bent of anderen vinden dat je iets goed kan, dan betekent dat niet dat je dit ook de hele tijd moet doen. Dat is een soort misvatting. Een automatische, verkeerde gedachtegang die we vaak hebben. “Ik ben hier goed in (zegt men), dus dan doe ik het maar. Dat hoort zo”. Terwijl het waarschijnlijk één van de grootste bronnen van stress en onrust is, als je iets voornamelijk doet omdat je het blijkbaar kan en niet omdat je er energie van krijgt.

Energie vreter
Dat laatste is heel belangrijk namelijk. Je kan nog zo goed zijn in iets, maar als je er niet blij van wordt dan is het niet meer dan een energie-vretende taak. Ik heb het natuurlijk niet over de klussen die gewoon gedaan moeten worden, de ‘huis-tuin-en-keuken’ verantwoordelijkheden. Maar het geldt wel voor die bezigheden waar je zelf voor kiest om ze te doen en die jou ook echt tijd kosten, zoals bijvoorbeeld het soort werk wat je doet of de invulling die je daar aan geeft.

Ik denk dat het een enorme valkuil is waardoor mensen soms bepaald werk maar blijven doen, terwijl ze het eigenlijk niet leuk vinden. En ja…zo simpel is het, je moet het leuk vinden. Als je 8 uur per dag (of meer) met iets bezig bent, dan moet je het op z’n minst toch wel leuk vinden. Geef jezelf dus een beetje respect en een momentje van zelfinzicht. Ga eens rustig en gefocust na waar jij echt energie van krijgt en of dat terugkomt in je grootste bezigheden. Of doe het andersom, schrijf op wat je allemaal doet of wat je werk inhoudt en schrijf er dan achter of je het leuk vindt ja of nee. Zitten er dan heel veel werkzaamheden bij die je doet omdat je het nu eenmaal kan, maar die jou merkbaar ook meer energie kosten i.p.v. opleveren en je hebt daar last van, dan moet je echt gaan nadenken hoe je het anders gaat aanpakken voortaan.

Opladen
Je hoeft overigens niet direct te stoppen met je baan. Vaak zijn er kansen en mogelijkheden genoeg om werk anders in te richten. Of pak iets nieuws op naast je werk waar je blij van wordt, om i.i.g. de balans goed te krijgen. Het gaat erom dat je erover nadenkt en niet klakkeloos werkzaamheden blijft doen, terwijl je merkt dat je met veel minder energie naar huis gaat dan de hoeveelheid die je in de ochtend nog had. Denk na, wees eerlijk en start een leuk project, met jezelf als hoofdonderwerp. Namelijk een persoonlijk project om het voor elkaar te krijgen dat jouw meeste tijd opgaat aan iets doen waar je van oplaadt i.p.v. leegloopt.

Succes met het project, groet Sandra

ps, mocht je graag hulp willen bij je project dan kun je op de site meer informatie vinden over bijvoorbeeld advies-sessies speciaal bij carrière twijfels of over het BasisBegrip Aanpak-stappenplan.