Doe kalm met het aanpakken van problemen. Denk eerst na.

Haast bij probleemaanpak
We hebben ontzettend veel voorbeelden en informatie tot onze beschikking tegenwoordig. En we kunnen super snel krijgen wat we denken te willen of nodig te hebben. Dat onze behoefte heel snel bevredigd wordt, dat vinden we heel normaal. Dus als er iets mist, dan kunnen we razendsnel iets bestellen en hebben we het waarschijnlijk de volgende dag in huis. Met één hele makkelijk druk op de knop wordt het allemaal beter, dat zijn we gewend.
En die gewenning aan super snelle behoefte bevrediging slaat ook een beetje over naar het willen oplossen van persoonlijke of werkgerelateerde uitdagingen, lastige situaties of problemen. “Ik heb hier en hier last van, dat kan echt niet, ik type het even in op google….ahaa die heeft daar ook last van en heeft dit gedaan volgens dat boek. Ga ik ook doen”. Of: “de buurvrouw zit daar en daar mee en heeft bij die persoon hulp gezocht. Ik heb daar ook last van. Dus ik ga ook die persoon bellen, iedereen doet dat”. Ook bij organisaties kan het zo gaan: “we hebben een probleem met stress onder de werknemers, dus we gaan voor het hele team die en die cursus invliegen en dan gaat het beter”.
Doe kalm en denk na
Begrijp me goed hoor, het is enorm fijn dat er zoveel kennis en hulp beschikbaar is om een oplossing te bieden. Maar het zou nog fijner zijn als al deze kennis en hulp ook echt op de goede plek terecht komt, ook echt aansluit bij een probleem of situatie. Dan komt het echt tot zo’n recht en kan het ook echt goed werken. En dat kan alleen maar als diegene die de kennis of hulp inschakelt zijn of haar vraagstelling helder heeft. “Waar heb ik nu echt hulp bij nodig of waar wil ik nu echt tips over hebben?” Om die vraagstelling helder te hebben, moet je dus eerst even kalm en rustig nadenken voordat je gaat rennen. Denk na over waar jij nu echt last van hebt (en niet waar de buurvrouw last van heeft)? Heb je überhaupt wel echt zelf een probleem of heb je misschien een dipje, wat gewoon even zo is? Als je toch echt een belemmerende uitdaging hebt, waar komt dat dan door, wat is de oorzaak? En wat kun je dus het beste doen of waar kun je beste om hulp vragen? Breng je dit niet goed in kaart, dan zoek je de oplossing misschien in de verkeerde hoek, gaat het niet werken, raak je teleurgesteld en voel je je misschien wel slechter.
Gun het jezelf (of het team) absoluut om je sterker te voelen, met behulp van de juiste informatie, trainingen of hulp. Maar pak dit wel zo logisch mogelijk aan. Dan is de kans op succes veel groter en de kans op tegenvallers een stuk kleiner.
Groet Sandra


