Doe jezelf die drukte en stress niet aan

Stress controleren
Toen ik als arts werkte heb echt momenten van stress en werkdruk gekend. En ik voelde me dan echt een slachtoffer, alsof mij iets werd aangedaan. Totdat ik het zat was om me zo te voelen en zo te klagen en dus eens kritisch naar mezelf en de situatie ging kijken. Ik kwam eigenlijk, na streng beraad met mezelf, tot de conclusie dat ik voornamelijk heel druk was in mijn hoofd met het druk maken over druk zijn en werk. Dat is een andere benadering dan ‘ik heb last werkdruk’.
Met dit besef kwam ook de logische realisatie dat het enige wat ik echt kon controleren, was hoe ik met mijn eigen druk-makerij omging. En dat ik op die manier mijn stress kon controleren.
Focus
We kunnen allemaal het gevoel hebben dat we heel druk zijn, maar dat betekent niet dat we ook echt effectief heel veel dingen doen of succesvol voor elkaar krijgen. Allerlei gedachten en het onthouden van wat je allemaal moet doen in je hoofd, maakt dat je het gevoel hebt dat je heel druk bent. Waarschijnlijk veel drukker dan dat je daadwerkelijk bent. Dat komt ook omdat je er meestal allerlei emoties bijhaalt, bijvoorbeeld onzekerheid, het ‘geen zin hebben’ of chaos in je hoofd. En vaak komt er dan niet zoveel meer uit je handen, tenminste niet effectief.
Je hoofd moet namelijk zo leeg mogelijk zijn om je te kunnen focussen op een taak. Maar als jij je hoofd gebruikt om allerlei lijstje en dingen te onthouden dan is je focus al verbruikt, als het ware. Dat werkt dus niet.
Empowerment
Wat je wilt is van de takenlijst afkomen. En taken gaan voorbij als je ze gedaan hebt. En om ze te doen moet je starten. Om ergens te komen moet je altijd een eerste stap zetten.
Pas als je de taken, die in je hoofd zitten, echt organiseert en inplant, dan zet je ze om in werkelijke acties. Je gaat dingen pas goed volbrengen en afwerken als je aan de slag gaat en je kan pas aan de slag gaan als je precies weet wat je moet doen en als je de taken plant.
Daarbij is het ook heel goed om kritisch te kijken naar al die taken die je hebt bedacht. Waarom moeten ze eigenlijk gebeuren? Zijn ze echt nodig om te doen? Moet jij het echt doen? En moet het echt nu? Als dat niet zo is, vraag jezelf dan af of de taak jou energie geeft, of je het leuk vindt, of het iets waardevols oplevert? Als dat ook niet zo is (dus én niet nuttig én het levert niets op) dan moet je je heel erg sterk gaan afvragen of je daar je kostbare tijd in wilt steken.
Kortom, accepteer een gevoel van drukte niet zomaar, maar doe er zelf iets aan door jezelf te empoweren door middel van de twee stappen. Zorg dat de to-do-list uit je hoofd gaat en omgezet wordt in daadwerkelijke, overzichtelijke, geplande acties op papier of in een agenda. En analyseer of al die taken, waarvan jij denkt dat je ze moet doen, wel echt zo nuttig en waardevol zijn om jouw kostbare tijd en energie aan te besteden.
Ps, deze blog is ook als podcast te beluisteren, via de bekende podcast apps

