info@basisbegrip.nl

Communicatie: vragen, luisteren, aandacht richten op de ander

Coaching bij werkstress en loopbaanvragen

Communicatie: vragen, luisteren, aandacht richten op de ander

Communicatie tips: vragen, luisteren, aandacht richten op de ander

Basis tips
Voor communiceren, interactie, adviseren of samenwerken zijn een aantal basis-acties heel handig om toe te passen, namelijk vragen stellen, echt luisteren en je aandacht meer richten op de ander dan op jezelf. Dat lijken open deuren, maar let er maar eens op hoe vaak je in een gesprek eigenlijk bezig bent met zenden, je mening alvast geven en het letten op hoe jij zelf overkomt.

Andere zendmast
Als je niet precies weet wat er in de ander omgaat, wat diegene nu eigenlijk echt zegt of hoe de ander zich zou kunnen voelen, dan kan het gesprek voor jullie beiden een hele andere lading hebben. De uiteindelijke uitkomsten of conclusies kunnen totaal verschillen. En het uiteindelijke doel van het gesprek of de samenwerking zal waarschijnlijk niet bereikt worden omdat je allebei vanaf een andere zendmast zit te roepen.

Misverstanden voorkomen
Dus zorg er voor dat je tijdens het communiceren of samenwerken oprecht nieuwsgierig bent. Stel vragen en luister dan ook echt. En laat vervolgens de ander ook merken dat hem of haar gehoord hebt en snapt wat zijn of haar beleving is. Dat zal echt veel misverstanden voorkomen.

Wil je graag sparren over hoe je de tips kan toepassen? Neem vrijblijvend contact op via info@basisbegrip.nl

Groet Sandra

communiceren